czwartek, 20 sierpnia 2020

Owca

 

Aliści to musiało wreszcie nastąpić, że stan jednopsia przeminął był.

W sumie Pyza nam wystarczała i zaspokajała wszelkie potrzeby w związku z posiadaniem psa. Pyzie się podobało, Mężczyźnie też, a mnie jak zwykle korciło.

Siedziałam w internetach i wyszukiwałam potencjalnych kandydatów na dopsienie domu. Po opisanych wcześniej perypetiach z adopcją któregoś z dwóch psów fundacyjnych (oba psiaki nadal kiblują w domach tymczasowych, bo "ludzie to potwory i nikt takich psiaczków nie chce"), skupiłam się na ogłoszeniach od osób prywatnych (schroniska jeszcze w większości były zamknięte) i w tym celu czesałam olx oraz oswoiłam fejsbuka (brawo ja!).

Oczywiście wybór padał głównie na przedstawicieli ras rustykalnych o niskim zawieszeniu. Pech chciał, że zwykle były to zwierzaki z nadmorskich wybrzeży lub krainy wilka i niedźwiedzia, a choćby z województwa bagienno-szuwarowego. Mężczyzna zerknął na mapę i wycedził, że do 100 km to proszę bardzo i ani decymetra dalej.

Zadzwoniłam do schroniska Azyl w Dzierżoniowie - jedynego, które się nie zamknęło na Dolnym Śląsku (i jakoś nikt nie umarł z tego powodu) i nawet wstępnie byłam już po słowie z miłym panem, choć wyboru prawie nie było. Społeczeństwo głodne adopcji psów, wyczyściło schronisko do gołej podłogi ostatniego boksu, do kochających domów uprowadzając na smyczach nawet psy rzekomo nieadopcyjne. 

Już już mieliśmy jechać, biorąc jednego z kotów na przynętę. W Azylu kotów nie mieli i nie było jak sprawdzić reakcji psa na kota. Pan poradził, żeby wziąć własnego, co ponoć jest powszechnie praktykowane i ludziska przyjeżdżają po nowego członka rodziny w asyście kotów, żółwi, papug i chomików. Nie odnotowano chyba tylko wizyty złotej rybki. Już był dopracowany plan wyprawy do Dzierżoniowa, kiedy na fejsbuku pojawiło się takie nieduże i nieszczególne zdjęcie, nieszczególnego osobnika.

I ten psi osobnik na mnie patrzył z tego zdjęcia.


Zawezwałam przed monitor Mężczyznę. Patrz! - mówię mu. Popatrzył. Pies ze zdjęcia popatrzył na Mężczyznę, no i rzuciłam się pisać wiadomość do pani od ogłoszenia.

Do oddania były w sumie trzy psy, które obecnym właścicielom były podarowane "dla dzieci" przez znajomego. Znajomy to dość nieodpowiedzialny człowiek, któremu suka szczeni się regularnie, a ten oddaje potem pieski, "bo na wsi zawsze się uchowają". Stan umysłu i nie ma co bić piany na ten temat. Właściciele mieszkali i owszem na wsi, ale w wynajętym domu, a mając pod opieką gromadkę bardzo małoletnich dzieci, pieskami byli wysyceni po kokardki. Jak na warunki wiejskie to psy źle nie miały. Nie były głodne ani zaniedbane, miały kojec ale nic więcej. Doba w końcu nie jest z gumy. Dlatego za namową młodszej siostry, postanowili oddać psy w dobre ręce, sobie ujmując kłopotu, a psom dając szansę na lepsze życie.



Pani Iza była przekonana, że chcemy adoptować młodego, biszkoptowego blabladora (taka dziesiąta woda po labradorze) i była bardzo zaskoczona, że chodzi nam o czarnego kosmacza. Wszystkie psy były przyrodnim rodzeństwem i idąc tym tropem nasz wybranek był w jakimś sensie blabladorem. Na zdjęciu kosmate zwierzę wyglądało na niewielkie i szorstkowłose, ale pani twierdziła, że jest wielkości blaladora. Ponieważ jednak my już wiedzieliśmy, że to ten, a pies ze zdjęcia ciągle na nas patrzył, to pojechalibyśmy po niego nawet gdyby był wielkości cielaka.

Skrupulatnie sprawdziłam lokalizację. Mężczyzna oczywiście wykazywał czujność w kwestii odległości, jednak Google Maps było po mojej stronie. Zmieściłam się w wyznaczonym promieniu o włos, a dokładnie o 3,1 km! I tak ostatniego dnia miesiąca maja wyruszyliśmy po psa, zabierając ze sobą Pyzię mało zadowoloną z takiego obrotu sprawy.

Na rogatkach Ząbkowic Śląskich coś mi błysnęło z lewej strony, ale nie zwróciłam uwagi, zakładając, że słońce odbiło się od szyby mijanego samochodu. Dojechaliśmy na miejsce, poznaliśmy panią Izę i rodzinę psa. Pies okazał się być wcale nie taki duży, bo ciut za kolano (blablador choć masywniejszy też nie był zbyt wielki) i nie szorstkowłosy, tylko długowłosy w loki. Wołali go Dżeki, w książeczce ma Brutus, nie reagował na żadne z tych imion. Poszliśmy na spacer wszyscy razem. Znajomość z Pyzą została zawarta ale bez entuzjazmu ze strony wyżej wymienionej. Po wymianie uprzejmości zapakowaliśmy futrzaka do samochodu i powieźliśmy do domu, pozostawiając w kojcu osamotnionego blabladora. 



Na wyjeździe z Ząbkowic coś nam błysnęło po stronie prawej i Mężczyzna zaklął szpetnie. A zaklął szpetniej, jak pisnęłam, że już raz błysnęło na wjeździe. Miesiąc później dostaliśmy pocztą pamiątkową fotografię z Ząbkowic, dokumentującą, jak to nam się po pieska i z pieskiem śpieszyło :)

Tym sposobem mamy nowego psa - pięcioletni, nie bity, z małym przebiegiem, który wygląda i porusza się z płynnością i gracją lalek/marionetek Jima Hensona, krótko mówiąc jak jeden z Muppetów.

Po bliższych oględzinach okazało się, że masę psa robi futro, a pod spodem jest mało psa w psie. W sensie kudły kryły sylwetkę charta. Choć jest dwukrotnie wyższy niż Pyza, to o 2 kg lżejszy. I nie chodzi o to, że chudy, chociaż chudy był, a nawet jest. Po prostu taka konstrukcja. Żebra można było wyczuć, ale konia z rzędem, kto utuczy tego psa. Je głównie by zrobić przyjemność człowiekowi, wszystko dokładnie obwącha zanim raczy wziąć do pyska, nie chwyci NICZEGO, co zostanie rzucone w jego kierunku, a żółty ser wkładałam mu do paszczy bokiem. Pyza, która jak powszechnie wiadomo ma naturę odkurzacza, kiedy patrzy na to marnotrawstwo po prostu traci cierpliwość i wyręcza szanownego kolegę w łapaniu w zęby i sprzątaniu z podłogi.

Ponieważ na zadku ma gustowne loki, a puchaty ogon początkowo nosił nisko, przyklejony do tylnych łap, od tyłu wyglądał jak owca. Czarna co prawda, ale owca. I tak został Owcą, a w zasadzie Owcem czasem Owiecem i od razu załapał, że to do niego.


Owiec jest tchórz, cykor, trzęsidupa i ostatnia pierdoła. Początkowo zastanawialiśmy się, czy umie szczekać. Aż na którymś spacerze szliśmy obok pastwiska, Owiec węszył w trawie, nagle podniósł łeb i zobaczył, że dwa metry od niego stadko jałówek stoi i się gapi. Ponieważ uznał, że te zwierzęta go atakują, zaczął rozpaczliwie cienko szczekać z nutą skowytu na końcu każdego szczeknięcia. Dźwięki w każdym razie były przeraźliwie przykre dla ucha. Ciekawskie bydło ruszyło w jego kierunku, by sobie dokładniej to cudo obejrzeć, a to spowodowało, że Owiec niemal zszedł ze strachu. 

Rodzina zachwycała się inteligencją Owca. Za przebłysk geniuszu zostało uznane wprowadzenie się do mojego łóżka już drugiego dnia po przyjeździe i natychmiastowe opanowanie foteli. Stało się to zanim Owiec nauczył się nie częstować się samemu ze stołu i nie siusiać w domu (zdarzyło mu się wszystkiego dwa razy i czasami się zapomina i próbuje dom oznakować). Zaiste błyskotliwy umysł. 



Że niby nie tak cały się na łóżko wepchnął, bo łapki to jeszcze prawie na podłodze :)
Że niby nie tak cały się na łóżko wepchnął, bo przecież tylne łapy to niemal na podłodze :)


Owiec jest niestabilny. To znaczy ciągle się przewraca. Jak się cieszy - buch na grzbiet, jak go pogłaskać - buch na grzbiet, jak się do niego mówi - fyrt na grzbiet i oczywiście jak się boi, to też kołami do góry. 

Na spacerze wygląda to mniej więcej tak:  

- Owiec chodź tu! Dawaj ten ogon, bo masz cały w rzepach. Nie! Nie kładź się w tym syfie! Oooooooooowiec! Musiałeś? Jak teraz wyglądasz ty psi idioto?!

A Owiec gapi się nic nierozumiejącym wzrokiem, jakby mówił:

- என்னிடமிருந்து நீங்கள் என்ன விரும்புகிறீர்கள் என்று எனக்குத் தெரியவில்லை, ஆனால் நான் எப்படியும் உன்னை நேசிக்கிறேன், அதனால் நீங்கள் என்ன சொல்கிறீர்கள்

Co w wolnym tłumaczeniu oznacza mniej więcej "Nie wiem czego ode mnie chcesz, ale i tak cię kocham, więc o co ci chodzi?".

Pierwszy raz w życiu widziałam, jak wet czyści gruczoły pod ogonem psu leżącemu na pleckach. Zacny widok. Ze względu na NNNŚ Weta starałam się nie śmiać, ale już chichot trudno było powstrzymać.

Na linii z Pyzą bywa różnie. Na linii z kotami również.













Łazanka oraz Klops profilaktycznie naprały burka po pysku. Profilaktycznie. Żeby sobie nie myślał. Tzn. Klops podszedł i strzelił na odlew, a do siedzącej na podwórzu Łazanki głupi pies sam się pchał. Łazanka obdarzyła psa twardym spojrzeniem, potem padł strzał znikąd w psi pysk, a Łazanka nawet nie ruszyła tłustego zadu z polbruku.

Niedawno takie oto sceny się działy. Ruszyłam się sprzed komputera i pomaszerowałam do kuchni po herbatę. Owiec oczywiście jak cień za mną. Wzięłam kubek i wróciłam do biurka u siebie w pokoju, Owca gdzieś zgubiłam po drodze, ale przecież jest w domu. Po kilku minutach słyszę skomlenie w przedpokoju. Wołam Owca, ale nie przychodzi, a skomli dalej. Ruszyłam się sprawdzić, o co psu chodzi i co widzę? Skulonego na kaflach skamlącego Owca, który boi się wejść do pokoju. Po obu stronach przedpokoju, mniej więcej przed moimi drzwiami, siedzą naprzeciw siebie Klops i Łazanka i mierzą się wzrokiem, a Owiec musiałby przejść między nimi! Na taką brawurę absolutnie nie stać było tego dzielnego psa :)))))))))

Reszta kotów olewała lub osyczała, niektóre dawały się pogonić i tu zaczęły się problemy. Niestety ofiarą gonienia padła Jojo, a przy Owcu Pyza nabrała złych manier. Upomnienia starczały na krótko i były przestrzegane tylko, gdy ktoś patrzył. Gdy burki były poza zasięgiem wzroku, to zły w nie wstępował. Krótkie kursy kapciologii też szybko szły w zapomnienie. W końcu przegięły! Pogoniły biało-czarnego kota bardzo skutecznie, ja myślałam, że Jojo (ale szczęściem nie) i wtedy był dłuuuuuuuuugi wykład z kapciologii. Kurz i mole leciały z trzepanych zadów, a ja belferską modłą prowadziłam nauczanie do wyczerpania (tematu oczywiście!). Pomogło.

Najbardziej jednak zaskakujące są relacje z Kapslem. Otóż Kapsel ma na punkcie Owca obsesję futrzaną. Wieczorami i nad ranem narkotyzuje się futrem Owca, wpadając w rozmruczany trans. Tarza się po Owcu, zanurza z lubością pysk w jego furze, iska, podgryza i szarpie ząbkami. Takiej nieracjonalnej kociej atencji żaden przyzwoity pies nie zrozumie. Strzał w mordę ok, ale rozmruczane turlanki z iskaniem?! W związku z tym Owiec wpada w popłoch. Najpierw truchleje, a jak wyjdzie ze stuporu, to albo wskakuje mi do łóżka, albo, gdy akcja odbywa się na łóżku, zeskakuje i pod łóżko  się chowa przed roznamiętnionym kotem. Pocieszne.

Kapsel w akcji:




I tak to się kręci.

Poza tym zakwitły moje oplątwy! Różnie je trzymałam. Czasami spryskiwałam, czasami kąpałam, ale wciąż było im źle. Aż Mężczyzna kupił piach i żwir (do polbruku i zasypania reperowanych fundamentów) i voila! Mają w słojach ułożone warstwy - dołem piach, który jest mokry, górą żwir, który jest suchy i zebrało się roślinkom na życie :)





P.S.

Z ostatniej chwili wiadomości od pani Izy są świetne! Blablador znalazł dom: "Świetnie trafił niestety był bardziej wystraszony niż Owca i nie mógł się zaaklimatyzować w domu, bał się wszystkiego łóżka, stołu, ale dali mu czas i wszystko poszło wspaniałe". Do adopcji został trzeci, najmniejszy psiak. Możecie Kochani ogłaszać i się zgłaszać, jakby psina kogoś za serce chwyciła :)

30 komentarzy:

  1. Ha... to mła wie wszystko. Ty masz Psico charta, troszki nietypowego z wyglądu ale charakter prawdziwie charci. Zdaniem mła on się po prostu ukrywa w owczej skórze ( Kapsel wyczuwa i usiłuje się przez futro do charta przebić ). Owiec to imię piękne i rzadko spotykane, co najważniejsze pasi do charta. Oplątwów kwitnących zazdraszczam, u mła w słojach świetnie idą mech i bluszcze praz porosty. Muszę pomyśleć o słoiku żwirkowym, dla oplątw. Buniolsta wiesz od kogo ( nowa ksywka Carewicz, sama Szpagetka ostatnio raczyła mu futro czyścić - był zachwycony ). :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, Owiec jest między innymi chartem, a te inne to pudel, sznaucer, Roger - pierwszy pies Durrellów na Korfu oraz Chojrak tchórzliwy pies ;)
      Carewicz! Boskie!
      Warstwy bardzo dobrze oplątwom zrobiły :)

      Usuń
  2. Wcale się nie dziwię temu, że spojrzenie trafiło. Może i nie umie być twardzielem ten Owiec, ale patrzeć umie po mistrzowsku. I łagodność ma w sobie większą niż prawdziwa owieczka. Jak dobrze Pieso, że się odezwałaś. Prawdziwa radość czytanie takich dobrych rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No z tą łagodnością to bez przesady, to raczej destylat z tchórzostwa :)
      A, jakoś tak zeszło. Po pracy zdalnej komputer mi obrzydł, a ostatnio i rzeczywistość nie nastrajała. Zmęczenie materiału mnie dopadło. Ale pewnie za jakiś czas znowu coś czknę na blogu ;)
      Za to Ty idziesz jak burza! Nie wiem czy uda mi się nadrobić zaległości.

      Usuń
    2. 😀 Nikt Cię nie będzie bił ani zmuszał, wiesz? Ani do pisania bloga, choć bardzo bardzo lubię Cię czytać, ani do czytania cudzych blogów. W tym moich wypocin. 😀 A co do Owieca, to destylat z tchórzostwa mnie nie przekonuje. Raczej to pacyfista (gonienie za kotami to chyba ten charci gen, przecież ich nie gryzł?) i z kotami się zżyje.

      Usuń
    3. Z kotami już się zżył, jak dostał od nich dobry łomot ;)

      Usuń
  3. Spojrzenie Owca mówi: ja mam potencjał.
    Poczekaj niech on rozpracuje to całe towarzystwo zwierzęce plus WY. To pewnie potrwa, ale on nie będzie strachulcem. On jeszcze porządzi ;) Wspomnisz moje słowa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No raczej nie sądzę ;) Potencjał to on ma na jeszcze większą pierdołowatość po kastracji :)

      Usuń
  4. Uwielbiam twoje teksty o zwierzakach,piszesz jak Antonina Żabińska.Powinnaś wydać opowiadania,wystarczy zebrać do kupy blogowe wpisy.
    Z fotosami Owca już miałam przyjemność się zapoznać,teraz poznałam jego behawior;)
    Pewnie mu tak zostanie,będzie się trzymać Twojej spódnicy.
    To ujęcie na łóżku jak w połowie leży,w połowie wisi kapitalne,sielanka;)
    Mój 10-letni owczarek,wydawałoby się stateczny i życiowo kumaty,jak tylko zobaczy męża w spodniach obszarpą zakładanych do koszenia to dostaje małpiego rozumu.Najpierw odprawia taniec godowy,kujawiaka i polkę z elementami hip-hopu,później obszczekuje kosiarkę ,tarmosząc zębami jej kółka.Następnie się rozkłada na plecach coby go gliglać i tak za każdym nawrotem kosiarki.Dzidziuś;)
    Drogo Was kosztowała wyprawa,mandat był podwójny?
    Miałam taką przyjemność,cztery stówki na dzień dobry;)
    Uff,idę rozpakować zakupy,ludziów w sklepach co niemiara,ledwo zipię.
    Przyjemnego weekendu,chłodniejszego!

    PS.Wcięło mi koment,ale ja nie taka gupia,zawczasu skopiowałam;)
    Nie ze mną te numery blogger!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że już kiedyś tak kombinowałam - trochę zebrać, trochę podrasować, trochę dopisać i puścić. Może kiedyś się zbiorę :)
      :))))))))))) Miłośnik kosiarki się znalazł. Może da radę przyuczyć go do koszenia...?
      Na szczęście mandat pojedynczy, ale ile - nie pamiętam. Na pewno nie tak drogo, jak Twój, bo bym pamiętała i do dzisiaj portfel rozmasowywała :) Nie ja byłam kierowiec, więc i nie do mnie ten list gratulacyjny był adresowany. Chyba 2 punkty mój chłopina ustrzelił :)
      Gorąc dzisiaj, a ja zaraz wyruszam z Jojo do weta. Ugotujemy się w tym samochodzie!
      A weekend Kochaniutka to Bolesławiec! Czaisz?! SKORUPY!

      P.S.
      Blogger sobie ostatnio głupio pogrywa - zrobił nowy interfejs i połapać się nie idzie :( Było dobrze, to któryś musiał się wykazać nowościami i spieprzyć!

      Usuń
    2. "Blogger sobie ostatnio głupio pogrywa - zrobił nowy interfejs i połapać się nie idzie :( Było dobrze, to któryś musiał się wykazać nowościami i spieprzyć!"

      Oto słowa prawdy objawionej! Nie cierpię tego nowego gufna, robię w starym póki się da.

      Usuń
    3. No nie,Bolesławiec!Ależ miałabym używanie,jak babcię kocham że też tak daleko.
      Dorota,koniecznie daj fotki,wew szczególności duże wazy,dzbany i gąsiory,kosze z wikliny,wszystko okazałe.Uwielbiam takowe.
      A wracając do zwierzaków...takie som cwane,jak ta wiewiórka co przylata na przeszpiegi.Pewnie oszacować plony na orzechu albo czy już orzechy zdatne do spożycia;)
      Pa.
      Nie przeboleję tych skorup.

      Usuń
  5. Owiec jest śliczny! Obawiam się, że strachliwość pozostanie z nim na zawsze. Z Wałkiem pozostała...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Strachliwość ma w genach. Nie ma złych doświadczeń, po prostu urodził się cykorem.

      Usuń
  6. Gratuluję dopsienia domu! Owiec przesympatyczny. <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owiec jest niesamowicie pocieszny w swej owcowatości :)

      Usuń
  7. To zdjęcie że schroniska łapie za serce tysiącem chwytnych macek, nic tylko brać takiego Owca!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Diable, Owiec nie był w schronisku, tylko w kojcu na podwórzu u poprzednich właścicieli. Ale fakt, zdjęcie "chwytliwe" ;)

      Usuń
    2. Ach, to czemu ja zrozumiałam że w schronisku? Automatycznie chyba :)

      Usuń
    3. Bo widać ja tak jednym tchem opowiadałam o tym Dzierżoniowie i Owcu. Czasami mam zbyt duże skróty i opowieść w tych miejscach cierpi na przykurcze ;)

      Usuń
  8. Cudny wpis, też miałam zasugerować, żeby ogarnąć redakcyjnie Twoje opowieści o zwierzakach i wydać dla młodszej i starszej młodzieży - nie chciałabyś zostać Wajrakiem w spódnicy ? Twoi bohaterowie opowieści nie są tak dzicy, jak ci od Adama, ale opowieści równie pasjonujące :-) Owiec miał szczęście niebywałe, że trafił do Was.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za tak miłe słowa uznania. Ogarnąć by można i pewnie kiedyś to nastąpi, ale zakładam, że Wajrak lepiej by wyglądał w tej kiecce niż ja ;))))))

      Usuń
  9. Ciekawe, co napiszesz o Owcu za rok. Jak potoczą się jego losy, mam nadzieję, że tchórz z niego wywietrzeje i stanie się poważnym Panem Psem, przed którym kocia zgraja będzie czuła respekt. U mnie wiele zmian. Pieprz zakończył życie tragicznie pod kołami samochodu, któregoś dnia M znalazł go na poboczu drogi. :( A Sól? Nie uwierzysz, po roku okazała się być facetem. Teraz nazywa się Bąbel ( tak nazwał go M). Bąbel prze miesiąc bardzo tęsknił za bratem, ciągle go szukał. Teraz przestał, wędruje samotnie po polach, a ostatnio nawet nie wraca na noc. Jak wróci to cały dzień śpi na parapecie okna, nawet ne zawsze jest zainteresowany jedzonkiem. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojej! Tak mi przykro! Szkoda Pieprza!
      Uwierzę w zmianę płci Soli vel Bąbla, bo u nas też się to zdarzało, ale zwykle w drugą stronę ;) Ale jak Bąbla nie wykastrujecie, to Wam pójdzie w świat, bo taki zew natury posłyszy... Albo będzie wracał raz na jakiś czas po kilku tygodniach/miesiącach niebytności, poturbowany w walkach kocurów. Takie to kocurze życie jest - dzikie :)

      Usuń
  10. Z przyjemnością i rozbawieniem przeczytałam Twój wpis. Pozdrawwiam Was, Owca i resztę "gadziny" :)

    OdpowiedzUsuń
  11. koniecznie prosze zebrac i wydac ksiazke, czyta sie swietnie. kilka dni temu dostala sie w moje rece ksiazka Wajraka pt. Kuna za kaloryferem ktorej bylam nie znala bo kiedy ja wydano ganialam po andyjskich poloninach. Przeczytalam za jednym praktycznie posiedzeniem a raczej polezeniem, juz dawno zadna ksiazka mnie tak nie wziela. Wiec twierdze, ze Twoja zostalaby przeczytana za mniej niz jednym zalegnieciem , pochlonelabym ja nawet w oka mgnieniu. Wiec przemysl sprawe...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa! Koniecznie zbiorę - nie wiem tylko jak i kiedy, ale przy tak gromadnej zachęcie to już mus :)

      Usuń
  12. Super Owieczka :D Jaka pierdółka fajna :) A mizianki kota o futro mję rozwaliły :D Dobre!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno to miziankami nazwać - to jest ekstaza porównywalna do tego jak kocury reagują na walerianę. Widok niesamowity!

      Usuń