środa, 22 grudnia 2021

Powitajmy Maleńkiego i Maryję Matkę Jego


 Kochani Blogoczytacze!

Przed postem bożonarodzeniowym miał być pościk z chwalipięctwem z tegorocznych zdobyczy poprawiających humor. Jeszcze będzie, nic straconego. Może przed Sylwestrem.

Na razie pochwalę się tylko niektórymi odkryciami-zdobyczami. 

Wyczaiłam w księgarni, w cenie 7,50 pln od sztuki, książeczki cudnej urody wydawnictwa Zysk i Ska.

A o! Proszsz:



Jak widzicie z Jogim zachwycamy się wespół zespół :)



Na Allegro i w inszych internetach można je wyhaczyć po 5,80 pln! A są piękne z urody i treści! Wydanie zapiera dech w piersiach! Naprawdę! Ilustracje wymiatają z kapci, a nawet z kaloszków z onucką. Zakochałam się w tych książeczkach, a brakuje mi jeszcze dwóch: Kolędy Zegadłowicza i Kolędy Słowackiego (Mikołaj, anieli i Gwiazdorek dostali wszyscy listy w tej sprawie i mam nadzieję, że któraś z tych instancji załatwi prośbę pozytywnie w najbliższych dniach ;))
Inna sprawa, że jakoś literatura tzw. dziecięca bardziej mi ostatnimi czasy serce grzeje niż ta dorosła. Ale czy te książeczki są dla dzieci? Trochę tak. Ale dla takich starszych dzieci jak my chyba bardziej.

Ze wszystkich tych tekstów najbardziej ujęła mnie Kolęda Jana Kochanowskiego.
Pióro Mistrza, to pióro Mistrza! Oddał w niej całą istotę Bożego Narodzenia i zawarł jednocześnie najpiękniejsze życzenia dla nas. Pozwólcie, że w tym roku złożę Wam Kochani życzenia słowami tejże Kolędy:

Tobie bądź chwała, Panie wszego świata,
Żeś nam doczekać dał Nowego Lata.
Daj, byśmy się i sami odnowili,
Grzech porzuciwszy, w niewinności żyli!
Łaska Twa święta niechaj będzie z nami,
Bo nic dobrego nie uczynim sami!
Mnóż w nas nadzieję, przyspórz prawej wiary,
Niech uważamy Twe prawdziwe dary!
Użycz pokoju nam i świętej zgody,
Niech się nas boją pogańskie narody,
A Ty nas nie chciej odstępować, Panie,
I owszem, racz dopomagać na nie!
Błogosław ziemi z Twej szczodrobliwości,
Niechaj nam dawa dostatek żywności,
Uchowaj głodu i powietrza złego,
Daj wszystko dobre z miłosierdzia Swego!





I żeby tak właśnie nam się stało! Amen!

A poniżej, w muzyczniku, wersja pięknie wyśpiewana:



23 komentarze:

  1. Och, piękne. Tekst hymn-modlitwa akurat, nie do wiary, tyle stuleci, .....
    Niech się spełni nam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak Romuś, piękne! Wiele razy zdarzało mi się świętować te urodziny bez Solenizanta, albo trochę obok, a jak przeczytałam tekst to nagle wszystkie elementy układanki wskoczyły mi na swoje miejsce i jakoś cały pogląd na ogląd mi się uporządkował.
      Dystans też złapałam, bo jak widać ludzie zawsze zmagali się z tymi samymi problemami jak świat światem. Wyrwaliśmy się na kilka lat z jarzma tych bolączek i teraz na wielu (w tym na mnie) blady strach padł, że ciepłej wody braknie. No to braknie. Oni wszyscy przed nami dali radę, to i my wszystko co złe z Bożą pomocą przetrzymamy :)
      Jak mawia Rabarbara: gorzej było i chwalili ;)
      Cieszmy się sobą nawzajem, radujmy drobiazgami, głupotami, bądźmy dla siebie życzliwi, odważnie przeciwstawiajmy się draństwu i prośmy Boga o opiekę, a damy radę :)

      Usuń
  2. Oby się zażyło 😀wszystkiego naj…naj…naj…😻🍷❤️🌲🎄

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby Aniu, oby! Żebyśmy te trudne czasy, które nadciągają przeżyli z pogodą w sercu!
      Wszystkiego Błogosławionego!

      Usuń
  3. Zawsze uważałam,że książki to najlepszy prezent.I to jakie! Staroświecki język i widzę przecudne ilustracje,jak z książek mojego dziecięctwa.Bez nowomowy w stylu zimowe święta, happy christmas.
    Kantyczka żwawa,a słowa Kochanowskiego ponadczasowe,jak testament dla mieszkających między Bugiem a Odrą:od powietrza,głodu,ognia i wojny, zachowaj nas Panie, ludzie wiedzieli co jest ważne.Teraz zgłupieli od dobrobytu i pychy.
    Dzięki Dorotko za ten wpis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hanuś, zakochałam się w tym tekście, a wykonanie CUDOWNE! (muzyka: Sylwester Szweda
      aranżacja utworu: Szymon Gołąbek
      śpiew: Krystyna Szweda, Agnieszka Stec i Sylwester Szweda
      gitary: Janusz Marczewski, Rafał Jarczewski i Szymon Gołąbek)
      Zachowaj nas Panie od powietrza, głodu, ognia i wojny!

      Usuń
    2. Co do ilustracji w książeczkach, to Kochanowski jest ilustrowany świątecznymi zdjęciami szopki, pierników, choinki etc. na ładnym tle. Pozostałe książeczki są cudownie ilustrowane, każda przez innego artystę. Wszystkie piękne, kolorowe, wciągające czytelnika, klimatyczne,żywe takie. Te książeczki są cudowne!!!
      Może dziecinnieję na starość, że sobie taki prezent zrobiłam, ale grzechem było je zostawić w księgarni. I ta śmieszna cena!

      Usuń
    3. Bo dawni autorzy pisali po prostu mądrze a prosto,dla mnie takim mistrzem dziecięcej literatury jest Andersen.
      Bez tego wielomóstwa,bełkotu i rozwadniających znaczenie słów synonimów,odróżniali mądrość od wiedzy.Ksiądz Twardowski też wielki talent,dobór słów po prostu mistrzowski.
      Pogoda na święta wymarzona,biało,cicho,bezwietrznie.Jak na obrazku;)
      Dorotko,jeszcze raz Błogosławionych Świąt Narodzenia Pańskiego, otuchy w sercach!

      Jakiś Sławek w swej hojności życzy od ośmiu do tysiąca gwiazdek..
      Nam wystarczy ta Betlejemska,niech nam oświeca Drogę do Prawdy.
      Jaki świat stał się tandentny i pozaklasowy...elyty..

      Usuń
    4. * zjadłam jedno "w" - wielomówstwa
      Jest już ta pierwsza gwiazdka na niebie?Zgłodniałam;)

      Usuń
  4. He, he, he, mła w podobnych klimatach choć poeta bardziej współczesny. Tyż Jan z tym że nie z Czarnolasu a od biedronki i kotów.

    "przy­by­li mę­dr­cy
    plac­kiem pa­dli
    zło­ży­li dary
    od­je­cha­li

    wół miał pre­ten­sje:
    po­win­ni za­raz wziąć Je­zu­sa
    ukryć
    ra­to­wać Go przed wro­giem
    przed pa­nem dia­błem i He­ro­dem

    Ka­sprze Mel­chio­rze Bal­ta­za­rze
    wół dys­ku­to­wał tu­pał szu­rał

    puk­nij się w gło­wę rzekł osio­łek
    bo prze­cież Mat­ka Bo­ska czu­wa"

    A to taki cóś nieświąteczny ale jeden z ulubionych kawałków Jana od biedronki i kotów.

    "Pa­nie Jezu chy­ba nie lu­bisz jak Cię mę­czą or­ga­na­mi
    w ko­ścio­łach
    dość masz mu­zy­ki Ba­cha
    może chciał­byś po­słu­chać
    jak skrzy­pi w Bi­blii na czar­nych no­gach he­braj­ska li­te­ra
    jak spo­wia­da­ją­cy mru­czą w samo ucho su­mie­nia
    boli ro­sną­ca au­re­ola nad świę­tym
    pła­czą ucie­ka­ją­ce spoj­rze­nia
    ciek­ną buty po desz­czu na po­sadz­ce
    zie­wa bab­cia nad li­ta­nią
    ska­cze szczy­gieł śnie­gu po tram­wa­jo­wych przy­stan­kach
    pisz­czy nad świe­cą w lich­ta­rzu
    jed­na pło­ną­ca za­pał­ka

    Na­wet w skrzyp­cach nie sły­szy­my strun tyl­ko pu­dło ".

    Wszystkiego naj naj Tobie, Rodzinie, Stadu. :-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łoj! Jakie cudne wiersze! Osiołek mnie rozwalił normalnie :))))))))))))))))))
      Ta ośla mądrość bezdyskusyjna powala! Dzięki Taba!
      I niech Matka Boska tak samo czuwa nad Tobą, Twoimi bliskimi - tymi ludzkimi i tymi futrzastymi - oraz nad całą Kamienicą z Alcatrazem :)

      Usuń
    2. Tabaazu mnie dobila:))) boski wiersz.

      Usuń
  5. Spokojnych, pogodnych Świąt Tobie i Twojej rodzinie- tej dwunożnej i czworonożnej :) Niech Wam się darzy i wiedzie w całym przyszłym roku.

    OdpowiedzUsuń
  6. Piesu zdrowych i spokojnych Swiat dla Ciebie, Twoich bliskich i stada czworonogow!!!

    OdpowiedzUsuń
  7. Wszystkiego Dobrego Pieso! U Tabs pisalam, ale i tu napiszę:
    NIECH W SIĘ SPELNIA TO, CO SIE MARZY, A W NOWYM ROKU SAMO DOBRO DARZY 🎄🎄🎄💖💖💖✨✨✨

    OdpowiedzUsuń
  8. Najzdrowszych i spokojnych Swiat.

    OdpowiedzUsuń
  9. Amen, Psie Kochany. Bardzo amen i tego się trzymaj!

    OdpowiedzUsuń
  10. Niech Wam się darzy, dobre stworzenia.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja się spóźniłam, ale dobrze życzyć zawsze przecież można! Niech będzie zdrowo i w miłości i teraz i w nowym roku i w życiu w ogólności😊

    OdpowiedzUsuń
  12. Kochane Dziewczyny,
    pozwólcie, że odpowiem na wszystkie piękne życzenia olbrzymim: DZIĘKUJĘ I NAWZAJEM!
    Niech nam wszystkim będzie zdrowo, spokojnie, nudno wręcz i niechże się darzy!

    OdpowiedzUsuń
  13. Choć nie dałam rady w Święta odwiedzić blogów i tylko na moim złożyłam Wam życzenia, to moje dobre myśli są zawsze z Wami. Piękne te książeczki. Wspaniałe treści zawierają. A ponieważ Nowy Rok za pasem, to życzę wszystkiego najlepszego!

    OdpowiedzUsuń